Den bästa och stressigaste tiden på året
December. Det är julmys, julmiddagar, glöggmingel som vi ska medverka på ett par gånger i veckan. Och så julmarknader, skyltsöndag, julkonserter... Jag älskar det! Julen är den absolut bästa tiden på året enligt mig! Problemet är bara att i stressen efter att finna den där julstämningen genom att göra allt det ovanstående hinner man sällan slappna av och låta julstämningen infinna sig och landa. Paradoxalt.
Problemet är väl egentligen inte alla sociala event som vi går på (och anordnar) utan snarare att detta ska göras utöver allt det andra. Under novemer och decemer har jag (och många andra) haft som allra mest på jobbet. Jag har försökt hålla mig till 50-60 arbetstimmar per vecka, men hinner ändå inte riktigt med allt jag ska. Allt ska göras klart innan jul. Det kan i och för sig vara skönt, för efter den 22a december är allt klart och då har man ju trots allt den 23e december på sig att julbaka, laga julmat och hoppas på att få några minuter till att sitta ner och vänta på julstämningen...
Nej, vet ni, jag har faktiskt insett på senare år att den där fantastiska julstämningen jag hade som barn inte kommer att komma tillbaka igen, hur mycket jag än jagar den. Helt enkelt för att det inte finns tid till att stanna upp och låta känslan landa. Men trots att det är väldigt mycket på jobbet nu och tiden är knapp så njuter jag av den lilla julstämningen jag lyckats frambringa genom att med andan i halsen medverka i olika julevent. Lite julstämning är bättre än ingen julstämning.
Förra lördagen hade vi julmys hemma hos en kollega. i söndags var vi på skyltsöndag. I veckan har jag varit med och ordnat glöggmingel tillsammans med styrelsen som jag är ordförande för, där alla doktorander vid samhällsvetenskapliga fakulteten bjöds in. Idag har vi varit på julmarknad och faktiskt börjat julbaka lite. Det rullar på. Två veckor kvar och dags att börja tänka på det där med julklappar också.
 
Från förra lördagen innan vi begav oss iväg på julmys!