Ett år som doktorand
Den 1 december 2016 var min första dag som doktorand. Eftersom jag redan hade jobbat på universitetet i drygt ett år så innebar det inte något byte av arbetsplats eller så. Däremot fick jag komma tillbaka till 'mitt' ämne (som min masteruppsats handlade om) efter att ha arbetat med andra forskningsprojekt som projektassistent och projektkoordinator.
Jag har haft ett riktigt bra första år och har verkligen trivts jättebra! De händer lite då och då att jag stannar upp, tänker på hur bra jag har det och bara ler inombords. Jag har verkligen mitt drömjobb och är så tacksam över att jag fått möjligheten att jobba med det här. Tacksam över att jag själv orkat kämpa för att få toppbetyg under min masterutbildning och tacksam över att jag har blivit uppmärksammad och upplockad av universitetet.
Under det här året har jag publicerat min första artikel, gjort datainsamlingen för min andra artikel, påbörjat planeringen av den tredje datainsamlingen och läst en massa kurser. Som doktorand på min institution ska man läsa 75 hp kurser på forskarnivå under fyra år. Jag har snart läst 47,5 hp, så jag ligger bra till på den fronten.Det känns skönt!
Utöver mitt 'vanliga' jobb som doktrand har jag taigt på mig en del styrelseuppdrag också, där jag är ordförande i en av styrelserna. Hur hände det egentligen? Det här med att prata inför folk har ju aldrig varit min starka sida egentligen.
Jag har även rest en del! De resorna jag gjort som doktorand har varit till Boston (där jag fick presentera på världens största konferens för geografer - hur coolt?!), Oslo, Skåne+Köpenhamn och Linköping. Om ett par veckor ska jag till Göteborg, vilket blir kalenderårets sista resa.
Jag tänkte skriva att jag älskar varje sekund jag spenderar på jobbet, men det vore faktiskt en överdrift. Vissa trötta, tunga stunder har jag också. Men de stunderna är inte många och jag kan utan tvekan säga att jag älskar varenda dag som doktorand! Jag ser fram emot de kommande tre åren.
Från ett hotellrum i Oslo innan jag presenterade mitt avhandlingsprojekt på UiO.