En dag i bilder - 2/11
En stor anledning till att jag blev allt mer sugen på att starta en blogg var att jag läst en del andra doktorandbloggar, men har saknat en blogg ur svenskt perspektiv. Hur som helst så är en av mina favoriter Dr. of What som skrivs av en tjej i Australien. Hon började för länge sen lägga upp "A day in the life of a PhD student" som kort och gott är ett återkommande inslag med bilder från en doktorands dag. Först skrev hon bara egna, nu har hon många andra doktorander som gör gästinlägg.
Jag har alltid tyckt att det har varit roligt att läsa och ta del av andras liv på det sättet. Doktorandlivet är mer varierande än man kan tro, både mellan olika fält, olika doktorander och olika dagar. Därför har jag bestämt mig för att göra såna inlägg själv! Kanske en dag per vecka kan vara rätt lagom? Här kommer i alla fall första inlägget i serien. Det här var min gårdag (torsdag 2 november):
 
Varje vardagsmorgon ringer larmet 05.25 och (efter sisådär 10 min snooze) då går jag upp och packar ihop det sista inför dagen. Det mesta förbereds kvällen innan. Jag är ofta på gymmet vid öppning, kl. 06. Idag blev det löpintervaller på löpband följt av lite styrketräning för bröst och axlar.
 
När jag har tränat klart duschar jag på gymmet och går sen direkt till jobbet. Jag har ca 10 min promenad mellan hem, gym och jobb så det går snabbt att ta sig från en plats till en annan. Jag brukar vara på jobbet vid kl. 8.
 
Det första jag gör är att kolla jobbmejlen. Eftersom jag läser mejl det sista jag gör innan jag går hem från jobbet så är mejlen på morgonen främst från mina kontakter eller forskarcommunities in USA. När jag var klar med mejlen läste jag en artikel samtidigt som jag åt frukost. Jag äter alltid frukost på jobbet. Det är kall havregrynsgröt med proteinpulver i som toppats med frusna hallon så att den håller sig kall medan jag tränar. Kall proteingröt är mycket godare än det låter som! Promise!
 
Jag ska göra en enkätundersökning till våren, så nu läser jag en kurs i SPSS för att boosta mina skills lite.
 
 
Efter kursen var det dags för lunch. Halva lunchrasten spenderades med övriga doktorander på institutionen då vi övade på ett spex som vi ska ha på en kollegas disputationsfest under fredagskvällen. En stor kopp te på det!
 
Jag är ordförande i en styrelse på universitetet och jobbade lite med att fixa protokoll från senaste mötet. Det blir en del administrativt jobb!
 
Snygg som få i jobbets hörlurar! Jag spenderade eftermiddagen med att lyssna igenom intervjuer från min nuvarande studie. Jag har transkriberat dem tidigare och lyssnar igenom för att se att jag fått till allt rätt. Bra sätt att komma närmare mitt datamaterial också!
 
Just idag åt jag middag själv eftersom Rasmus åkte direkt från jobb till träning (han är tränare i amerikansk fotboll). Jag passade på att jobba vidare samtidigt som jag åt linssoppa och ett stort fat med grönsaker. Färdig matlåda, så det var bara att värma i mikron och hacka upp lite sallad och grönsaker. Under tiden svarade jag på lite mejl och lyssnade igenom en till intervju.
 
Strax innan kl. 19 slutade jag jobba för den här dagen, dressade om från kjol till byxor och begav mig ut på promenad för att få frisk luft och släppa jobbtankarna. Det blev kanske kring 5 km, så ingen superlång promenad, men den hann uppfylla sitt syfte! När jag kom hem tog jag tag i hushållssysslor och packade jobbväska, träningsväska och matlådor inför morgondagen.
 
Vid kvart i nio var jag klar med allt som skulle göras och satte mig ner vid datorn igen för att skriva det här blogginlägget, så att jag bara skulle ha finslipet och sista bilden kvar till idag. Älskar att ha saker förberedda! Ungefär kl. 21 brukar vi landa i soffan och så även denna dag! Vi har precis börjat se Prison Break, så vi såg ett avsnitt av det följt av TV4-nyheterna. Sedan var det läggdags vid 22.30!