Nymanklassikern
Jag älskar att ha mål! Stora som små, på lång och kort sikt. Det gör mig motiverad och får mig att kämpa hårdare. Dock får inte målen vara alltför höga. Det ska kännas möjligt att uppnå dem, annars bidrar de bara till en negativ stress för mig.
Jag tycker om att ha små mål med min träning. Träna gör jag varje dag oavsett, men att ha något specifikt att träna inför gör att jag får in mer periodisering och varierar träningen mer. Allt går inte bara på rutin, utan jag måste lägga upp det på ett sätt som gynnar det mål som jag för tillfället strävar efter.
Jag har under åren haft styrkerelaterade mål som att ta 100 kg i benböj och marklyft, samt 60 kg i bänkpress. När jag fixade det gick jag vidare till nya utmaningar (och om sanningen ska fram har jag inte tränat marklyft sedan jag lyfte 100 kg för 4-5 år sedan. Done and done, liksom!). Tanken för 2017 var egentligen att jag skulle springa ett maraton, men har inte kunnat göra det på grund av löparskada. Det blir hösten 2018 istället. Men som "uppvärmning" inför maratonloppet blir det fyra delmål i form av en egenkomponerad klassiker som jag ska genomföra tillsammans med min mamma!
Vi valde att sätta ihop en egen klassiker eftersom vi inte riktigt är redo för En Svensk Klassiker, samtidigt som Tjejklassikern kändes för lätt. Vi gör ett mellanting istället. Så här ska vi lägga upp det:
 
 
Det som känns lättast är cyklingen och löpningen. Största utmaningen blir nog simningen, trots att det är det enda grenen där vi valt att bara ta tjejklassikerdistansen. Jag har under de senaste tio åren simmat ungefär en gång per år i bassäng. Jag har aldrig simmat med våtdräkt i strömt vatten. Det blir spännande!
Min klassikerträning har precis dragit igång. Löpning och cykling blir det ett par gånger per vecka året runt, men jag har precis börjat med skidträning i form av stakmaskin. Jag hoppas på att hinna få till några riktiga skidpass sen också när vintern kommer och vi får skidspår. Jag måste införskaffa ett par skidor också. Precis som med simningen får jag börja från scratch med skidåkningen. Det var flera år sedan jag stod på ett skidor senast, men jag tror ändå inte att det blir några större problem att åka fyra mil. Det kan ju inte vara jobbigare än ett springa ett maraton liksom.