Nymanklassikern
Jag älskar att ha mål! Stora som små, på lång och kort sikt. Det gör mig motiverad och får mig att kämpa hårdare. Dock får inte målen vara alltför höga. Det ska kännas möjligt att uppnå dem, annars bidrar de bara till en negativ stress för mig.
Jag tycker om att ha små mål med min träning. Träna gör jag varje dag oavsett, men att ha något specifikt att träna inför gör att jag får in mer periodisering och varierar träningen mer. Allt går inte bara på rutin, utan jag måste lägga upp det på ett sätt som gynnar det mål som jag för tillfället strävar efter.
Jag har under åren haft styrkerelaterade mål som att ta 100 kg i benböj och marklyft, samt 60 kg i bänkpress. När jag fixade det gick jag vidare till nya utmaningar (och om sanningen ska fram har jag inte tränat marklyft sedan jag lyfte 100 kg för 4-5 år sedan. Done and done, liksom!). Tanken för 2017 var egentligen att jag skulle springa ett maraton, men har inte kunnat göra det på grund av löparskada. Det blir hösten 2018 istället. Men som "uppvärmning" inför maratonloppet blir det fyra delmål i form av en egenkomponerad klassiker som jag ska genomföra tillsammans med min mamma!
Vi valde att sätta ihop en egen klassiker eftersom vi inte riktigt är redo för En Svensk Klassiker, samtidigt som Tjejklassikern kändes för lätt. Vi gör ett mellanting istället. Så här ska vi lägga upp det:
 
 
Det som känns lättast är cyklingen och löpningen. Största utmaningen blir nog simningen, trots att det är det enda grenen där vi valt att bara ta tjejklassikerdistansen. Jag har under de senaste tio åren simmat ungefär en gång per år i bassäng. Jag har aldrig simmat med våtdräkt i strömt vatten. Det blir spännande!
Min klassikerträning har precis dragit igång. Löpning och cykling blir det ett par gånger per vecka året runt, men jag har precis börjat med skidträning i form av stakmaskin. Jag hoppas på att hinna få till några riktiga skidpass sen också när vintern kommer och vi får skidspår. Jag måste införskaffa ett par skidor också. Precis som med simningen får jag börja från scratch med skidåkningen. Det var flera år sedan jag stod på ett skidor senast, men jag tror ändå inte att det blir några större problem att åka fyra mil. Det kan ju inte vara jobbigare än ett springa ett maraton liksom.
 
Min träning
Förutom min forskning har jag ett annat stort intresse som tar upp stora delar av min tid - träningen. Träningen har varit viktig för mig i väldigt många år och är en grundsten till att jag ska må bra fysiskt såväl som mentalt. Jag skulle även vilja påstå att träningen är extra viktig för mig sedan jag började jobba på universitetet. Dels för att morgonträning för mig är ett måste för att orka sitta still på kontoret hela dagen, dels för att det är viktigt för mig att ha mål inom något annat än jobbet.
Att ha helt skilda mål inom helt olika områden i livet tror jag är viktigt och jag tror faktiskt att det gör mig till en bättre forskare. Genom att gå in för något annat och byta fokus får jag distans till mitt arbete. Det känns otroligt viktigt inom den här branschen! Jag upplever ofta att akademiker inte är ett yrke utan något som man är och som lätt tar upp hela ens liv eftersom det inte finns någon tydlig skillnad mellan arbete och fritid. Att få distansen som träning ger är otroligt viktigt för mig. Och jag har faktiskt fått några av mina bästa idéer i löpspåret, snarare än framför dataskärmen.
 
Med min starka man
Min träning består av mycket styrketräning kombinerat med löpning, landsvägscykling och spinning. Just nu har jag en utmaning på gång inför 2018. Jag ska tillsammans med min mamma göra en egenkomponerad klassiker! Det blir ett mellanting mellan En Svensk Klassiker och Tjejklassikern, så jag har precis börjat träna med specifikt inför det. Vi kallar vår klassiker för Nymanklassikern och hur vi planerar att lägga upp den förtjänar faktiskt ett helt eget blogginlägg som kommer inom snar framtid.
 
Min forskning
Jag är doktorand inom kulturgeografi och forskar om reserelaterade möjligheter och begränsningar för familjer med rullstolsburna barn med CP. Min forskning handlar om att identifiera vilka möjligheter och begränsningar de har, vilka anpassningsstrategier de har och hur deras resmönster (både vardagsresor och turistresor) påverkas av att ha barn med funktionsnedsättning.
Jag studerar detta ur ett familjeperspektiv, det vill säga hur hela familjens resmönster påverkas och vilka avvägningar och kompromisser de måste göra som familj för att resandet ska bli så bra som möjligt. Det kan exempelvis vara skillnad på vad som är mest optimalt för barnet med funktionsnedsättning och övriga familjemedlemmar. Till exempel kan familjen ibland behöva dela upp sig för att syskonens mobilitet inte ska begränsas allt för mycket. Skillnader kan dock återfinnas i familjekonstellationer, där antal syskon och ålder på syskon tycks ha betydelse för hur familjers resmönster påverkas.
 
Lånad bild
 
Jag är fortfarande inne på mitt första år som doktorand och har hittills endast en studie publicerad. Den handlar om hur barnets funktionsnedsättning påverkar val av turistdestination. Jag kommer framöver att skriva lite mer om den studien och presentera studieresultaten.
Just nu håller jag på med en intervjustudie om hur vardagsresandet fungerar för familjer med rullstolsburna barn med CP. Jag är i transkriberingsfasen och känner redan nu att jag kan få ut mycket spännande och viktig information ur mina intervjuer! Ni kommer att få följa arbetsprocessen med den studien och övriga delar av mitt forskningsprojekt här på bloggen. Jag hoppas att ni finner det intressant!