Träning på resa
När jag är på resande fot brukar jag varva löpning med träning på hotellgymmet. Det brukar bli varannan dag, eftersom jag är noga med att ha en vilodag mellan varje löppass. Hotellgymmen är oftast inte så jättespännande, men de duger! Och jag brukar dessutom få vara där själv på morgnarna, så det gör ingenting att gymmen oftast inte är så stora och välutrustade.
När jag tränar på hotellgym brukar träningen bli helt annorlunda motför på mitt hemmagym. Det blir en hel del kroppsviktsövningar och ofta helkroppspass, helt enkelt för att träningen styrs efter utbudet. Det är endast ett fåtal hotellgym jag varit på som har skivstänger och viktplattor, men oftast finns ett gäng hantlar och några maskiner som man kan leka med. Mitt syfte med de här passen är inte att bygga muskler eller bli starkare, utan främst att få blodgenomströmning i kroppen och en skön start på dagen.
Jag tar gärna med mig ett par träningsband i resväskan för att komplettera hotellgymmens utrusting. Tar ingen plats alls och går att använda till många övningar! Just dessa köpte jag på XXL.
 
Favoriten på resa är ändå att springa! En härlig morgonjogg i nya områden kan göra underverk inför hela dagen. Frisk luft kombinerat med fysisk aktivitet på morgonkvisten gör det lättare att sitta still på kurs eller konferens resten av dagen. Dessutom är det ju ett fantastiskt sätt att utforska nya platser!
Ett tips är att undvika löpning eller annan svettig träning på morgonen innan hemfärd! Det är helt enkelt inte jättemysigt att packa ner dyblöta träningskläder i resväskan direkt efter träning och låta dem ligga där hela dagen innan man kommer hem och kan packa upp dem. Jag har gjort det misstaget ett par gånger. Numera blir hemresedagen alltid en hotellgymsdag istället!
 
Hotellgymmet som jag tränade på i Linköping i veckan.
 
Om jag inte är bortrest på jobb utan på privatresa med turistiskt syfte promenerar vi alltid mycket. Vi snittar lätt 2 mil om dagen, bara för att vi föredrar att utforska städer till fots. Det är faktiskt ytterst sällan vi åker taxi eller buss, utan vi ser det som en självklarhet att promenera dit vi ska. Vid såna resor har jag alltså inte lika stort behov av att få till morgonträning som när jag ska sitta still en hel dag. Oftast blir det dock något morgonpass ändå, för min kropp är van vid att få röra på sig varje morgon och mår helt enkelt bäst av det.