Veckans tips: inspirerande podcasts
Veckans tips till er är en lista med ett gäng podcasts som jag finner inspirerande. Det är dels två doktorandpoddar för den som är (eller funderar på att bli) doktorand. På listan finns även en podcast med intervjuer med framgångsrika människor. Sen blev jag även tvungen att slänga med en podcast som alla borde lyssna på om man är intresserad av forskning och fake news.
Du hittar dessa i din podcastapp!
Doktorandpodden
Två sociologidoktorander pratar om livet som doktorand, ger värdefulla tips, m.m. Bra inblick hur det är att vara doktorand! Uppdateras inte så ofta nu, men har ni inte lyssnat förr så rekommenderar jag att ni går in och lyssnar på gamla avsnitt.
 
Hello PhD
Här har vi ett par forskare som hänger i ett labb och har heeelt andra forskningsmetoder och ämnen än vad jag har, men ändå väldigt inspirerande.
 
Framgångspodden
En svensk podcast med intervjuer med personer inom olika branscher som lyckats nå framgång på olika sätt. De berättar om vad som varit deras nyckel till framgång och ger härliga tips!
 
Tyngre Rubriker
En podcast som dissikerar forskningsartiklar såväl som populärvetenskaplig media och dagstidningsrubriker. Handlar främst om forskning inom kost och träning som bidragit till stora rubriker. Alltid högaktuellt och väldigt intressant, både om man är intresserad av forskning och om man vill veta vilka Aftonbladet-rubriker inom området man kan lita på (dvs. inga alls, men det visste ni förmodligen redan).
Har ni några tips på andra inspirerande podcasts som jag kan ha missat? Inom forskning eller bara allmänt karriärsinriktade?